fbpx

Een dag in het leven van een junior triagist

Geschreven door: Sacha Mulder - Geneeskundestudent & Doktersassistente

Junior Triagist

De studie Geneeskunde is een lang traject. Gelukkig zijn er gedurende de studie al mogelijkheden om in de zorg aan de slag te gaan, bijvoorbeeld als junior triagist. Maar wat houdt deze functie precies in en hoe ervaren onze junior triagisten dit? Dat gaan we in dit artikel verder uitdiepen.

Wat doet een junior triagist?

De junior triagist is voor patiënten het eerste aanspreekpunt van een huisartsenpost of huisartsenpraktijk. Dat betekent dat je als triagist aan de telefoon patiënten te woord staat en in moet grijpen wanneer dat noodzakelijk is. Aan de telefoon stel je vast wat de hulpvraag is van de patiënt en bepaal je de urgentie van de klachten: moet iemand direct langskomen, misschien zelfs met spoed naar het ziekenhuis gaan, of kan iemand het nog een dag aankijken? Je werkt nauw samen met collega-triagisten, huisartsen en doktersassistenten.

Hoe ziet de werkdag van een junior triagist eruit?

Aan het begin van de dag moeten er natuurlijk de benodigde systemen opgestart worden. Sommige junior triagisten werken vanuit een callcenter en niet vanuit de huisartsenposten/- praktijken zelf. Dan moet er aan het begin van de dag een schema gemaakt worden om te bepalen welke triagist er bij welke praktijk staat ingedeeld en wie er wanneer pauze kan houden. Vervolgens wordt er alvast gecontroleerd wanneer er nog plekken open staan op de agenda en of er nog to-do’s open staan van de dag ervoor.

Als junior triagist zit je vooral aan de telefoon. Je voert de triage uit van patiënten die met klachten naar de praktijk bellen, je herhaalt recepten en belt zo nodig voor overleg met specialisten en het lab. Het lijkt misschien alsof er weinig variatie in het werk zit, maar elk patiënt en daarmee ook elk telefoontje is natuurlijk anders. Het is van belang om bij elk telefoontje goed te bepalen wat een patiënt precies wil, wat de klacht van de patiënt is (en hoe urgent deze is) en hoe de patiënt communiceert.

De werkdag eindigt met een laatste overleg met je collega’s, waarna het pand netjes wordt afgesloten. Er zit weer een dag vol belangrijk en voldaan werk op!

Voor- en nadelen van het werk als junior triagist

Wij vroegen een van onze junior triagisten wat zij het leukste vindt aan haar werk. “Het leukste vind ik het patiëntencontact en de mogelijkheid om anderen te kunnen helpen,” klinkt haar antwoord. “Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat je als triagist of doktersassistente de eerste persoon bent die een patiënt te spreken krijgt.”

Natuurlijk heeft het werk ook een minder leuke kant. “Soms vind ik het wel lastig om patiënten teleur te moeten stellen als er weinig plek is voor een afspraak of als het beleid van de dokter toch niet is wat ze gehoopt hadden,” vertelt ze, “dan vind ik het lastig dat ik zelf eigenlijk niks aan de situatie kan veranderen, maar dat patiënten dan soms wel boos op mij worden.” Ondanks dat dit situaties zijn die het werk lastig kunnen maken, maken ze het werk ook zeker uitdagend.

“Ik zou dit werk zeker aanbevelen. Het is erg leerzaam en geeft mij veel voldoening om patiënten te kunnen helpen door soms alleen maar even goed naar ze te luisteren,” geeft onze junior triagist ons concluderend mee.

Wil jij ook zo’n toffe bijbaan als junior triagist? Deze vind je gemakkelijk via Auxilio! Neem gauw contact met ons op.

×