fbpx

Lancering online medisch platform

Regelmatig komen patiënten thuis van een doktersbezoek met meer vragen dan dat ze voorheen hadden, ook arts Jacqueline Timmermans liep hier meermaals tegenaan. Daarom besloot zij het online platform Hikos op te richten, waar meerdere medisch specialisten in gesprek kunnen gaan met patiënten voor zulke vragen.

Vaak komen patiënten een doktersafspraak uit met een hoofd vol informatie. Ook al hebben ze vooraf gerichte vragen bedacht, is het soms moeilijk om de antwoorden goed te onthouden. Er wordt vaak aangeraden om iemand mee te nemen naar een afspraak, twee onthouden immers vaak meer dan één. En zelfs dan komen patiënten achteraf nog thuis met vragen die ze nog hadden willen stellen, of antwoorden die ze toch nog vergeten zijn. Vaak is de tijd ook beperkt tijdens een doktersafspraak, waardoor er niet altijd de diepte in gegaan kan worden.

Het overleggen met een specialist buiten je eigen zorgtraject om, kan waardevol zijn in het maken van beslissingen en om informatie makkelijker te verwerken. Het kan patiënten geruststellen en extra inzicht geven in het maken van belangrijke beslissingen. Jacqueline Timmermans heeft dit zelf binnen haar eigen netwerk ervaren, die voor een gedeelte bestond uit specialisten. Natuurlijk heeft niet elke patiënt dit, daarvoor heeft zij Hikos opgericht. Een online platform om snel en persoonlijk advies te krijgen voor zorgvragen.

Hikos geeft patiënten de mogelijkheid om een specialist te raadplegen, om zo in gesprek te kunnen over hun vragen en zorgen. Patiënten kunnen zelf een specialist uitkiezen, die vervolgens toegang krijgt tot hun medische gegevens. Op dit moment zijn er tien specialismen beschikbaar bij Hikos. Het platform is nu ongeveer een jaar live en krijgt veel positieve reacties.

×